كيف تاكل حلال في الغربة ~ محمد الكويفي

Change Language

لا خير في دراسة وعلم ونبوغ، اذا لم يصاحبه تقوى وعمل..

2019/12/18

كيف تاكل حلال في الغربة

ازاي تاكل حلال 👏 لما تبقى في مكان مفيهوش مطعم حلال 👨‍🍳

مرة كنت في المطار ✈️ وجعان جداً ومفيش حاجة حلال 😟 دخلت مطعم بورجر وقولتلها ممكن تعملي سندوتش البورجر اللي بالأومليت والجبنة دا ومتحطيش البيف وهدفع الحساب كامل 💵 قالتلي لا مش هينفع 🤦‍♂️ لازم يتقدم مع ال Bacon 🥓 مش أي لحمة بقى دا خنزير مقدد كمان 😅 ماشية بسيستم حضرتها 🙇‍♂️ جعان يا ناااس 💀

ملاحظة: اي تعديل على الساندوتش كان ينفع بس شرط يكون فيه شريحة بيف او شيكن او باكون وانا مكونتش عايز شريحة خالص كنت عايزه اومليت فقط.

مش عارف أعمل ايه !!!! روحت مطعم تاني بتفرج على الأكل 😅 جوعااااان مش عارف اكل ايه وازاي 😂 وطبعا جالي هبوط وأنا من النوع مبحبش الحاجات اللي من السوبر ماركت ولا كدا مليش فيها حضرتي 👎 أنا عايز اكل أكل فعلاً عيش بقى واي حاجة فيه 🤕 والطيارة لسة بدري على ميعادها ⏰

وفجأة جت في بالي فكرة جميلة 👌 أنا نباتي 🌿 زي ما بقولك كدا 🤩

ايوة بقا اوعى تحطلي لحمة ولا فراخ ولا أي حاجة من دي ابلغ عنك الشرطة على طول 🚔 واقول ضرني نفسياً ومعوياً ولخبطلي نظام حياتي وأطلب تعويض كمان 🙆‍♂️  دا احنا جامدين قوي 💪 ممكن اكل ياعم الحج 🤭

مش هنتصاحب بقى 😋 توريني الاكل اللي عندك انا مستعجل وقتي ضيق ( جعان أصلاً ههههه ) طبعا الإضافات دي من عندي 😅 🧚‍♂️

وبدأ يفرجني على الأكل النباتي 🥳 واخيراً بقا 😜

دخلت طبعاً واخترت أحلى الأكلات 🙈 وقعدت كمان أكول وخدمة Full Service 😁

احفظ الكلمة دي كويس

— English: I am vegetarian
— French: Je suis vegetarien

لو مش لاقي سمك 🐠 او حابب تغير ومفيش مطاعم حلال 🤷‍♂️ ادخل أي مطعم حابب تاكل فيه وقوله أنا نباتي وريني الأكل اللي عندك ☺️ وبقلب جامد وحلال طبعاً 😍

هيجيبلك انواع أكلات 🥘 عمرك ما تتخيلها جميلة جداً جداً بس للتاكيد ( قوله يستبعد اي حاجة عليها نبيذ Wine لان أوقات كتير بيضيفوه على الأكلات خصوصا المقبلات🤞) قوله انا بسكر من نقطة واحدة وممكن اكسرلك المطعم دا والدكتور قايلي بلاش خمور 😂

لان طبعا بعض عمال المطاعم العنصريين 🎃 بيتعنتوا على المسلمين لو قولتله عايز أكل حلال مش هيعملك وهيتعنت عليك ويقولك معندوش 👐 مهو مش هنجوع علشان حضراتهم 😧 ندخل بقى بقلب جامد وناكل عندهم وأكل حلال 🕺طبعاً دول أحن شوية من اللي بيقولولك عندنا حلال وهو مش حلال ☠️ اللهم اكفني شر اصدقائي 🤤

افتكرت الموقف وحبيت أفيد الأعضاء ازاي يتصرفوا وياكلوا أكل جميل ومفيد وحلال ❤️  طبعا لو مكنش فيه بديل 🐥

#بس_كدا_يا_مؤمن

تحديث: المنشور يستهدف الناس اللي بتسافر وعايزة تاكل اكل نوعه حلال يعني مذبوح طبقاً لتعاليم الشريعة، ولا يمت لاي دين اخر باي صلة 🙏

التعليقات
0 التعليقات

0 الردود:

إرسال تعليق

شكرا لك
بصراحة استفدت كثيرا من هذه التدوينة
ان شاء الله في ميزان حسناتك